Alla inlägg under augusti 2007

Av Linnea Sims - 30 augusti 2007 19:24

Malin och jag tog med alla hundarna ut för att spåra, då man laddat upp med choklad, muffins och cigaretter, letat fram koppel till alla jyckarna och gemensamt bestämt oss för lämplig plats börjar solen plötsligt gå ner.

Vi går snabbt våra spår medan hundarna i samlad trupp sitter bundna och gaflar på varandra.


 Medan vi väntar på att tiden skall gå promenerar vi ner till kärret och slår oss ner på en klippa för att kalasa på det vi har med oss. Vi har ju en del hundar som är mer eller mindre ouppfostrade, och att hejda ett gäng unghundar samt en valp från att skvätta ner en med kärrvatten samtidigt som man har ett gäng gamla pensionärer som helt plötsligt börjat stjäla, är ingen lätt match. Till slut slår vi våra klok huvuden ihop och anser att ett "godis regn" är defenetivt det bästa alternativet till att få någorlunda lungn och ro i solnedgången. Alla hundarna letar godis förutom mizty som fortfarande står och stirrar på den pinne hon lagt bredvid Malin. Jag blickar ut över den stilla vattenytan för att sedan se ur ögonvrån att Malin sakta för upp en blodig tumme i luften.  Av misstag hade Mizty tagit pinnen samtidigt som Malin, och sakta bitit henne i tummen, hunden ryggade naturligtvis undan när Malin en smula överaskat drog åt sig handen.

 Grymt synd att jag glömde ta ett kort...för jäklar vad det blödde! Det liksom pulserade ut ur bägge ändar... Två stora jack på bägge sidor om tummen. För mig som repeterade sjukvården så sent som för någon vecka sedan var det ganska facinerande. Som den räddningsförare man är hade jag naturligtvis glömt första förband i bilen och blev tvungen att springa och hämta. En lätt panik spred sig i hundgänget som alla skulle ta hand om den skadade. När jag väl, något anfådd,kom tillbaka till den idyliska solnedgången märker jag hur frånvarande Malin var.Lugn som en filbunke säger hon bara "nu blev jag yr" och lägger sig raklång och sluter ögonen.

Paniken spridersig men jag lägger världens snyggaste förband och känner mig riktigt nöjd.


Mizty behövde nog få blodad tand, för hon gick ett sjuhelsike bra spår den kvällen.



Av Linnea Sims - 26 augusti 2007 20:11



Jag och Annelie lämnar landet tillsamans med vår delägda argbigga Mizty.

Efter lite meck paras hon med en fransman som hade skönheten dold på insidan så att säga. Hanen vid namn Boss du chateau du paradis visade sig vara en glad och öppen typ med ganska högt temperament. Det var nästan pinsamt att ställa den glada spralliga hannen brevid min vresigt gravalvarliga tik... Hon kan vara förunderligt lik en övergödd labbe vid sådana tillfällen.


Nedan är ett kort på grabbarna grus: Jato-Nato och några av hans hingst revaler.

Av Linnea Sims - 24 augusti 2007 11:51

Av Linnea Sims - 24 augusti 2007 11:50

Av Linnea Sims - 17 augusti 2007 10:23

Dom senaste veckorna har jagg jobbat mer eller mindre varje dag, o den tiden som jag inte spenderar på mitt arbete blir genast upptagen av hundträning. Min avsaknad av internet och förhuvudtaget elektronik håller på att gå mig på nerverna.


Då min nya brödrost (elin, peter, leo, johannes ni fyllde mitt liv med glödje) gör att elen hela tiden slår av har jag nu börjat vänja mig vid att leva bland levande ljus. Jag kan ju inte sluta rosta bröd nu när jag äntligen kan, men jag medger att det var mindre smart att klippa hundarnas klor i lågans sken... Dom kommer väl så småningom över det.


Nytt är väl att Mizty äntligen börjat löpa, hon skall förmodligen paras nästa helg. Spännande, men hon kunde ju löpt lite tidigare i sommras, nu går dom flesta planerna i stöpet det fattas bara att hon går tom.


Den lilla rakar ungen har finely blivit lite läraktig, på både gått och ont...

Vi väntar naturligtvis ett bra tag till innan vi börjar med lydnadens cirkus konster, men lite grundläggande vardagslydnad är inte fel.



Jag skall denna helg åka iväg till Sövde rh verk för utbildning, nu är det en katastrofutbildning på tre dagar som skall genomföras. Jag borde verkligen åka från Göteborg snart för att hinna i tid till uppsamlingen...

Imorgon skall resterande delen av räddnings gänget gå upp på slutprov, jag hoppas verkligen att dom går igenom. Jag har för mig att det blir deras sista chans att bli rh-förare. Håller tummarna!


Förövrigt skall jag försöka lägga in lite bilder i efterhand på JAto som liten och lite bilder från nu tid.


Ha det underbart/ Linnea


---------------------------------------------------------------------------------------

En full mans ord,

är en nykters mans tankar... 


Ovido - Quiz & Flashcards