Direktlänk till inlägg 19 juni 2007

RHFU

Av Linnea Sims - 19 juni 2007 21:12

Efter åtta dygn i Skövde på utbildning känner man sig ganska mörbultad ännu, skoskav, myggbett över hela kroppen och blåmärken där man minst anat det. Ser ut som en dalmatiner på ben och armar. Hunden har naturligtvis hunnit repat sig och pockar på uppmärksamhet jämt och ständigt.

Kan inte låta bli att smila lite åt mig själv när jag tänker på hur hela den här räddnings grejen började...

Jag köpte ursprungligen Mizty till Lydnad, den enda riktiga sporten! Redan från starten hade vi lydnands championat i sikte, det tränades både det ena och andra men endast på appel planen satsades det för fulla muggar.

Smått okoncentrerat lullade jag in i klubbhuset i kallebäck för att fika och spendera tid på att tänka ut en strategi för att få snabbare lägganden, Vips befinner jag mig på ett informationsmöte för räddningshundsverksamheten. Jag minns tydligt hur jag satt där och föreställde mig vilken enormt taskig barndom dessa tre representanter måste ha haft. Med glädje och energi förklarade dom hur kul det var att ligga ihop pressad i en rasmassa större delen av helgen. Och hur roligt det var att få åka utomlands till katastrof områden utan att kunna försäkra sig om varken sin egen eller hundens säkerhet att få komma hem. Som 18 åring känndes detta inte alls speciellt lockande...

Nu 1,5 år senare kan jag utan att ljuga säga att det var värt varenda nycktra helgdag!
Jag och min hund har aldrig varit tajtare, jag vet exakt hur mycket vi har att ge, jag kan se direkt om det är något som inte stämmer och jag vet att jag alltid kan lita på henne.
Lydnaden är nu Obefintlig och jag tränar hårt för att få nästan raka skick i bruks söket så kanske vi utan att behöva skämmas kunna tävla någon dag...om vi har tur.

Men hunden är lycklig! Och jag kan orientera!


Min lilla valp har som sagt gjort sig hemma stadd och är inte rädd för något. Han fick en reva av en katt igår kväll när han var allt för påstridig och tuffar till sig då han går ut med dom stora hundarna i häst hagen. Idag har han även träffat Björn (som växt till sig ytligare) newfoulands hanne ca 10 månader, lite läbbig när han skall leka då han är ganska stor och ine riktigt har kontroll över benen.

Allt för nu / Linnea

 
 
linda

linda

10 juli 2007 21:31

Visst är det roligt att träna och hålla på med hundar. Då är kanske alla blåmärken är värda efter en utbildningshelg i Skövde.

http://bizzab.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea Sims - 2 september 2011 21:06

    Full rulle idag, massor av bilkörning. Trädgårdarna jag besökt har varit oväntat grönskande. Det måste vara den krispiga luften:-) Alla trädgårdsägare verkar känna varandra, och alla påstår att det bara är ett stenkast till nästa destinatio...

Av Linnea Sims - 1 september 2011 18:15

Med skräckblandad förtjusnig påbörjas nu mitt examens arbete. Det kommer att bli grymt skönt när (om!) jag kan ta min kandidat examen innan vintern.   Landade i Umeå i morse och har nu kört in i djupaste Lappland. & lyckans mig då "partygänget fr...

Av Linnea Sims - 22 april 2011 21:39


                      en riktig kvinna byter sina egna däck     ...

Av Linnea Sims - 11 april 2011 22:06

  Ja då har man jobbat några dagar och det är en trött men glad Linnea som faller i sängen... Idag startade vårens första agility kurs till råga på allt och det var roligt men utmattande. Vi fick verkligen en kanon start med vackert väder trevliga ...

Av Linnea Sims - 1 april 2011 14:07

  Full rulle med nytt jobb, avslutning av studier och flytt hem till götet. Vi har sista lektionen onsdag nästa vecka och då vore det ju toppen om haltande arbeten var inlämnade och studieuppehållet hos csn var kirrat. Sen ett par dar tillbaka börj...

Ovido - Quiz & Flashcards